Jöbacks kalejodskop skapar pur magi

Show:

MED HJÄRTAT SOM INSATS med Peter Jöback

!!!!!

Peter Jöback foto Mats Bäcker -4423

Scenmagi. Peter Jöback skapar under med sin orkester och ensemble.

Foto: MATS BÄCKER

Cirkus, Stockholm.

Publik: Nästan fullt.

Bäst: Versionen av REM:s ”Everybody hurts” är smärtsamt bra.

Sämst: Några små tekniska skavanker. Inget att orda om.

Fråga: Kan svensk show bli bättre…?

Jag hade förmånen att se finalen av Peter Jöbacks ”Phantom of the opera” på Cirkus för ett och ett halvt år sedan. En uppsättning där den svenske entertainern fullkomligt slet hjärtat ur kroppen och målade upp en mörk fantom. En karaktär som jag ärligt inte trodde han var mäktig. Inte för att han inte är en enastående showman och sångare, men för att jag emellanåt tyckt att det har blivit mer av Peter Jöback och mindre av en rollkaraktär i de uppsättningar som jag har sett.

Men där och då visade han prov på kvalitet som berörde långt utanför vad jag sett och hört honom göra. Smärtan och den vassa eggen gick både att ta och skära sig på.

Men att stå på scen är att ständigt ställas inför nya utmaningar. Konkurrensen i Sverige har ökat markant de senaste åren. När sedan Danny Saucedo höjer ribban för vad som är svensk showkonsts möjligheter med sin ”Nu!” (skrev om dess Göteborgspremiär här), ja, då förstår alla att jag undrar hur Peter Jöback skulle svara på det.

Det vet jag nu.

”Med hjärtat som insats” är inte bara med just hjärtat utan också livet som insats. Det är en djärv, kanske ibland smal, men alldeles enastående show. Den löper från en inledning som flörtar grovt med både ”Cabaret” och en dovare ton av ”Good ol’ days”. Det är varietéartister, som om Peter Jöback tagit en kik på Carl-Einar Häckners tidigare föreställningar på Liseberg, dans, mörkt vässade humor och en gripande röd tråd som spinner kring Artistens (Peter Jöback) liv.

Här duckar han för sina främsta hits. Musiken ekar bekant, men är i kapellmästare Kristofer Nergårds arrangemang utmanande och möts med nytt ljus. Det obekant bekanta är det som driver Peter Jöback framåt.

Jens Hultén har krupit undan sin machoroll i spelreklamsbranschen och istället iklätt sig  den som konferencier, reflektor och ledsagare. Han är också en Persbrandtlik pappa till Artisten.  Med Gunilla Backman som mamma. Väsentliga i sin prestation i videoprojeceringarna. Än mer på scen.

Den sju man och kvinnor starka ensemblen bjuder på ett enastående starkt motstånd. Blir speglarna, hotfullt och med dovt anslag, i detta Jöbacks kalejdoskop.

Peter Jöback foto Mats Bäcker -9500

Mörk Mörck. Marianne Mörck bidrar starkt till Peter Jöbacks show kvalitet.

Foto: MATS BÄCKER

Elin König Andersson står för dramatisk varieté, vigt och utmanande vackert. Marianne Mörck bjuder på djup, rutin och enastående humor (hennes tal i rollen som Oscarspresentatör är både gripande och svindlande humoristisk). Frida Öhrn visar att hon har en av Sveriges vassaste pipor. Gunilla Backman… ja Mamma mia vilken bredd hon har som showartist. Till detta de burleska Karl Noremo och Daniel Mauricio, som tar oss till platser som kanske de flesta inte trodde de skulle få möjlighet till.

Jö4

En artists tvivel. Foto: KAI MARTIN

Det är ett underbart spektakel där Peter Jöback som den av föräldrarna utspottade Artisten glömmer bort barnet i sig och i sin ambition mot framgång därmed också sig själv. ”Med hjärtat av insats” är inte en självbiografisk show, men Peter Jöbacks liv löper parallellt, reflekterar när så behövs och skapar resonans till storyn för att skapa väsentlighet. En artist ständiga tvivel på sin egen förmåga och kvalitet. Trots framgångarna.

Jö1

Stark show med paralleller till Peter Jöbacks eget liv. Foto: KAI MARTIN

Det här är starkt, smärtsam och innerligt. Emellanåt glömmer man av att det just är en show, låter sig luras av falska finaler och sugs in i Peter Jöbacks enastående prestation som Artisten. Det är först då premiärblommorna kommer in som den illusionen släpper.

Med: Peter Jöback (sång, dans, idé, manus och form), Marianne Mörck, Frida Öhrn, Elin König Andersson, Gunilla Backman, Jens Hultén, Daniel Mauricio, Karl Noremo, John Österlund och Erik Kallsäter.

Orkester: Kristoffer Nergård (kapellmästare), Andreas Habo Johansson, Göran Eriksson, Petter Gunnarsson, Niklas Tinnborg, Peter Fredman, Magnus Wiklund, Karl Olandersson och Isabelle Andö.

Regi och koreograf: Hans Marklund.

Idé och manus: Magnus Renfors.

Scenograf: Viktor Brattström

Video: David Nordström.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s