Skotten i Ådalen ekar än

Musikföreställning:

”ELD UPPHÖR” med ÅDALSBANDET

!!!!

Ösig historielektion. Ådalsbandet bjuder på en intensiv historielektion med föreställningen ”Eld upphör” om skotten i Ådalen 1931. Foto: KAI MARTIN

Villa Belparc, Göteborg.

Bäst: Den intensiva berättarglöden via musik.

Sämst: Nja, till en kvinnlig nyhetsuppläsare 1931 i radion.

Fråga: Är detta det nya sättet att berätta Sveriges historia…?

Att med musik berätta Sveriges historia har Stefan Andersson blivit något av en nestor i. Hans historiska lektioner med nykomponerade låtar har lockat och intresserat publik sedan föreställningen ”om”Marstrands fånge no 90 Kleist” 2008, som blev den första i raden om händelser i den svenska historien. Den senaste i raden, och kanske den mest gripande, är ”Flygblad över Berlin”, med premiär januari 2019. (Skrev om den här.) Närheten i tid och rum, ”bara” 30 år bort gjorde att det blev en upplevelse med en närhet som var svår att ducka ifrån. I publiken fanns hart när varje kväll någon som kunde, i släktrelationer, relatera till händelser som illustrerades i ”Flygblad över Berlin”. Det skapar på sitt eget vis en dramatik över det vanliga.

Ådalsbandets ”Eld upphör” arbetar på ungefär samma sätt med denna ambulerande föreställning/konsert. Med händelserna vid Ådalen 14 maj, Kristi himmelsfärdsdag, 1931 i centrum. De som eskalerade till en blodig konflikt mellan demonstranter och militär. Vi är nu cirka 90 år bort, men fortfarande är det som skedde en smärta som man i bygden i norr om Kramfors inte pratar om. Just därför är ”Eld upphör” en angelägen berättelse, som via musiken öppnar öron, ögon och förstånd för det som skedde.

Tiden då var präglad av den stora börskraschen i USA 1929, en ekonomisk kris som i sin tur spred sig över världen och, förstås, Sverige med arbetslöshet och sänkta löner. I Norrland, där skogen var guldet, täljde skogs- och sågverksägarna med fabrikörer den ädla metallen, men arbetarna gick med så låga löner att de knappt kunde försörja sina familjer. Lägg till den nämnda höga arbetslöshet. Konflikten som uppstod vid Marmaverkens sulfitfabrik sommaren 1930 kom att bli utsträckt, enveten och hård. Strejker blossade upp med demonstrationer. Svartfötter kallades in med motdemonstrationer, stenkastning och fysiskt våld. Polis kallades in för att stävja oroshärdarna och senare militär från närliggande regemente i Sollefteå.

Om detta berättar alltså Ådalsbandet med kunnande och på ett inkännande vis. Barndomsvännerna Tony ”Naima” Öberg och Lars Bodén tog sig an projektet under pandemin efter att inte ha skrivit musik ihop sedan de krånglat sig ur tonåren och gått skilda vägar geografiskt. De upptäckte snart att de hittat en historisk och delvis oberättad skatt i skotten i Ådalen, som de nu med text och musik kunde åskådliggöra. Samtidigt blev de medvetna om att det fortfarande var ett känsligt ämne. Inför premiären för ett år sedan i just Ådalen – där de båda kommer ifrån – blev man om inte hotade, så uppmanade att hålla tand för tunga; om skotten i Ådalen skulle man tiga. ”Eld upphör” blev en succé som nu turnerar runt landet och som också blivit uppskattade föreställningar på skolor.

Med visa, pop och rock tillsammans med berättande texter och intensiva, närvarande och starkt sjungande Mathilda Lindgren som ciceron reser vi genom tiden. Hon iklär sig rollen som trumpetaren Tore Andersson, han som som musiker i Väja-Dynäs blåsorkester blåste eld upphör den ödesdigra majdagen. Den dag då fem personer fick plikta med sitt liv då militären sköt mot det tusenhövdade demonstrationståget. En vettlös handling, en regelrätt arkebusering i blindo som avrättade fyra demonstranter – Erik Bergström, 31 år, fabriksarbetare, Evert Nygren, 22, arbetare, Sture Larsson, 18 år, och Viktor Eriksson, 35 år – och en åskådare – 20-åriga fabriksarbetare Eira Söderberg.

Pliktade med sina liv. Fem personer sköts till döds av militär 14 maj 1931 i Ådalen. Foton från utställningen som ingår i ”Eld upphör”.

Ådalsbandet med Mathilda Lindgrens berättarröst bjuder in till våren 1931. Till kärleken till Ådalen, men också till svårigheterna, till nöden och nödvändigheten att kämpa för en drägligare tillvaro, för rättigheter och lön för mödan; saker vi i dag kan tycka vara självklara.

”Eld upphör” är en starkt berättad historia med driven energi från sjumannabandet. Förutom Mathilda Lindgren är också kompositörerna Tony ”Naima” Öberg och Lars Bodén röster att lyssna på. Det är en föreställning att gripas tag av, men också spä på sin nyfikenhet kring vad som hände för 91 år sedan. Det som skedde då fick en avgörande betydelse för svensk välfärd. Men ingen dömdes från militärt håll för dåden som dömde fem unga människor till döden.

Vid de fyra männens grav finns en gravsten i Gudmundrås kyrkogård med poeten Erik Blombergs rader:

Här vilar
en svensk arbetare
stupad i fredstid
vapenlös värnlös
arkebuserad
av okända kulor
Brottet var hunger
Glöm honom aldrig

Ådalsbandets ”Eld upphör” tar de orden på allvar.

Ådalsbandet Orkester är:

Tony Naima, Lars Bodén, Patrik Grundström, Jesper Norberg, Christian Sundeqvist, Klas Norberg, Mathilda Lindgren

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s