Håkans kärlekskväll

Konsert

HÅKAN HELLSTRÖM

!!!!

Skapar kärlek. Med Håkan Hellström på scen bjuds man in till en varm famn. Foto: DINO SOLDIN

Ullevi, Göteborg.

Publik: 69860.

Bäst: Med Amena Alsameais gästspel på ”Tro på livet” skapas en stunds magi.

Sämst: Lite för mycket skrik från Håkan.

Fråga: Spränger han sitt eget publikrekord nästa helg…?

Jag vet. Jag kan berusa mig på Håkan Hellströms eufori. Hans energi. Hans publikkontakt (som är beundransvärd oavsett om det är 700 eller 70000 i publiken) och den glädje och innerlighet som uppstår då han spelar. Det skapar en unik närvaro. En stund på jorden att minnas för alla som är där. Han är också mån om att varje konsert ska vara unik. Ingen smal sak när man är på turné, men det är aldrig undantaget. Var kväll på scen ska vara speciell.

Så när Håkan Hellström har någon timme kvar till konsertstart kommer beskedet till ljudtekniker Gert Pettersson om kvällens låtlista. Dags för att tagga upp. För Håkan Hellström kräver av sina mannar att alla ska vara på tårna. En kväll med Håkan Georg Hellström, ja, då kan allt hända.

Det är, måste man förstå, ett stort maskineri. Inte bara med det tillsynes enkla, att spela, arrangera och framföra musiken med alla de musiker som är på plats. Till allt hör tekniken, som Stockholmsföretaget Formförbundet som fått det hedervärda uppdraget att skapa visuals, det vill säga visualisera Håkan Hellströms Göteborg som en drömsk plats projicerad på skärmarna som inramar och är fond på scenen. Ny låtlista!? Well, dags för nya projiceringar. Tufft.

Om Håkan Hellström fullkomligt dônade in på fredagen och satt farten på max för att öka ytterligare, är det på lördagen en mer eftertänksam spelning. Ja, med Håkan Hellströms mått mätt. Förvisso samma inledande låt – ”Alla drömmar är uppfyllda” – men inte med den berusande eufori och brinnande energi som kvällen innan. Men efterföljande nya låtar jämfört med fredagen blir det ett lägre tempo och inte den publika utväxling som då.

Det blir starkt ändå, men annorlunda. Han har under året byggt upp en gedigen och rik låtkatalog. Bring them in. Låt nya låtar skina och glänsa, få nya möjligheter i nya arrangemang i nya situationer.

Håkan Hellström som rusade in utklädd till en matador med sin röda muleta ivrigt svingande är nu som klädd som den entertainer han är. Svarta byxor med revärer, guldskjortan från igår med knappar som lätt låter sig knäppas upp för en bar bringa, svart kavaj och strumpor – en svart en vit – i de svarta skorna. Hatt på – och av – samt käpp att jonglera med. Fredagens regn gjorde scenen glatt och så många glidande åkningar på knä blev det inte på den väsentligt torrare scenen.

Jagar eufori. Med ett annorlunda tempo mot fredagen blir lördagens Håkan-konsert inte samma känslostorm som fredagen. Bra nog ändå. Foto: KAI MARTIN

Jo, lördagens konsert är en i allt väsentligt annorlunda spelning med ett annorlunda tilltal. Så passande då, att efter Göteborgsoperans orkesters fina entré i ”Nordhemsgatan leder rakt in i himlen” få se förra säsongens ”Idol”-deltagare Amena Alsameai gör en skir och stark version av”Tro på livet” där hela arenan hämtar andan innan jublet stiger med fascinationen över denna stunds magi vi får uppleva. Vilken fin röst! Vilket fantastiskt ögonblick!

Daniel Lemma gör ett nytt gästspel på ”Fri till slut” som övergår till hans ”If I used to love you” och där han stannar kvar som en medlem i bandet när ”En midsommarnattsdröm” spelas. Mer tryggt denna gång. Inte mindre fint.

Tredje gästen blir Victor Leksell, Torslandasonen, som gjort en smått overklig karriär på kort tid (fem år sedan genombrottet). Han är den förste svenskspråkige artisten att spränga 100 miljonersvallen gällande strömningar på Spotify. Men på scen i sällskap med Håkan Hellström är han en charmerande, men lätt vilsen och samtidigt förtjust valp i sammanhanget. Kanske inte konstigt. Det är ju hans hit ”Svag” som Håkan Hellström gör en version av i duetten. Victor Leksell hänger sedan in på ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” med ett framträdandet som mer känns juvenilt grabbigt än bra.

Till konfettiregn och fyrverkeri avslutas kvällen när vackra ”Du är snart där” övergår till än skönare ”Valborg” (trots att jag som blåvitare vägrar sjunga de inledande raderna, men dröm på gaisare, dröm på), som inleds med en kort, men kärleksfull hyllning till Bruce Emms, legendarisk ägare av musikaffären Mug (Musik utan gränser) i Göteborg, som avled härom dagen: ”Den här låten är till min kompis Bruce”.

Han kan det där med kärlek, Håkan. Ja, alla sidor av kärlek.

Håkan Hellström, Ullevi 20 augusti, låtlista:

1. Alla drömmar är uppfyllda 2. Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din 3. Va inte född att följa efter 4. 2 steg från paradise 5. Jag vet vilken dy hon varit i 6. Magiskt, men tragiskt 7. Nordhemsgatan leder rakt in i himlen (med Göteborgsoperans orkester) 8. Tro på livet (Amena Alsameai med Göteborgsoperans orkester) 9. Jag har varit i alla städer (med Göteborgsoperans orkester) 10. Shelley 11. När lyktorna tänds 12. Tro och tvivel 13. Fri till slut/If I used to love you (med Daniel Lemma) 14. En midsommarnattsdröm 15. En vän med en bil 16. För sent för edelweiss 17. Tillsammans i mörker 18. Svag/Vi två, 17 år (med Victor Leksell) 19. Känn ingen sorg för mig Göteborg (med Victor Leksell) 20. Kom igen Lena 21. Nu kan du få mig så lätt Extranummer: 22. I dina armar 23. Din tid kommer 24. Det kommer aldrig va över för mig 25. Du är snart där 26. Valborg

2 kommentarer

  1. Staffan · augusti 21

    ❤️

    Gilla

  2. Pingback: Eufori, engagemang, energi – Håkan Hellström överraskar igen | kaimartinblog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s