Massiv hyllning till musikaler

Konsert:

I LOVE MUSICALS med: Peter Jöback, Tommy Körberg, Helen Sjöholm, Stockholm sinfonietta ledd av dirigent Julian Bigg, ensemble, kompband och gästartisterna Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen och Tam Mutu.

Koreografi och regi: Roine Söderlundh.

Scenografi: Viktor Brattström och Fredrik Johansson.

!!!!

Praktfull hyllning till musikalernas underbara värld. Foto: KAI MARTIN

Bäst: Oavgjort mellan Helen Sjöholms känslomässiga ””Du måste finnas” och Scarlett Strallens humoristiska och tekniskt skickliga ”Glitter and be gay”.

Sämst: Tre timmars musikalunderhållning är generöst men mastigt.

Fråga: Är vi musikalälskar verkligen udda…?

Jag har en dröm, en vision som långt från verkligheten, men som ändå alltid dröjt sig kvar sedan tidig ålder; hur jag kliver av spårvagnen vid Valand för att gå uppför Avenyn. Hur jag knappt hinner kliva av förrän jag är mitt i händelsernas centrum, har huvudrollen i en musikal där jag sjunger och tar danssteg med en ensemble som fyller Göteborgs paradgata.

Ni som har sett filmen ”La la land” och inledningsscenen vet vad jag talar om.

Precis så, men i mer modest Göteborgsmiljö.

Som för Peter Jöback har förtjusningen över musikaler följt mig genom livet sedan unga år. Till skillnad mot mig har Peter Jöback gjort något av passionen; han har odlat den, gjort den till sin karriär och den, i sin tur, har lett honom till London West End och New Yorks Broadway där han har haft huvudrollerna i flera uppsättningar.

Men för den svenska musikalstjärna räcker inte det. Han vill också missionera och det gör han, förutom glansroller som nu senast med ”The phantom of the opera” på Cirkus (en magnifik föreställning med Jöback i sitt esse), med ”I love musicals”.

Här hyllas musikaler med ett slags hitkavalkader av det bästa från det mesta, senast på Nippon Theatre i Tokyo 2016.

Men nu är det största satsningen,  Ullevi 2017 och cirka 27000 entusiaster som väntar på musikaliska under från i förstone Helen Sjöholm, Tommy Körberg och initiativtagaren Peter Jöback själv. Men också med celebra musikalgäster, som Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen och Tam Mutu; stjärnor som alla spelat med och mot Peter Jöback. Dessutom gästar fantastiska Emmi Christensson, som ju senast spelade paradrollen Christine i ”The phantom of the opera” på Cirkus. Tillsammans med en kreativ ensemble, Stockholm sinfonietta, sprakande ljussättning och projiceringar blir det en kväll att minnas.

Skärmavbild 2017-06-18 kl. 16.42.05

Tre musikaless – Peter Jöback, Helen Sjöholm och Tommy Körberg. Foto: ANDERS DEROS

Ja, Ullevi är stort och kanske är det trots allt att gapa efter lite för mycket med denna arena för en sådan här musikalkväll. Åtminstone för oss som sitter en bit från scenen.

För mig är det viktigt att känna närheten och samtidigt ha överskådligheten över händelserna på scen. Det sker inte i kväll, ändå uppstår emellanåt magi.

Det ett potpurri på musikaler, nära 30 tycken, som skulle kunnat ha blivit ett mischmasch. Men det har sytts ihop på ett exemplariskt sätt. Tillsammans med bra prator, även om det fortfarande inte är Peter Jöbacks starkaste gren, blir det ett flöde utan longörer. Till detta kostymer och en svepande koreografi signerad regissör Ronnie Söderlundh, som inte bara bjuder öron- utan också ögongodis.

Skärmavbild 2017-06-18 kl. 16.42.45

Peter Jöback – en musikalkonferencier och – missionär av klass. Foto: ANDERS DEROS

Och, ja, tre timmar plus en paus på en halvtimme är förvisso en aning mastigt i längden.

Men samtidigt: vad vill jag vara utan?

Peter Jöbacks och Tommy Körbergs grällsjuka i samband med att den yngre tar ton i den äldres paradnummer ”The anthem”?

Helen Sjöholms ”Du måste finnas”, som hon sjunger hjärtat ur och som får mina ögon att tåras? Vi pratar ju en sång som inte slitits ut trots att den är över 20 år gammal.

Scarlett Strallens humoristiska och tekniskt både fulländade, svåra och briljanta ”Glitter and be gay” från ”Candide”?

Och, ja, det finns fler exempel än så.

Jo, jag vet att man ska döda sina älsklingar, men jag älskar att Peter Jöback fullkomligt och högaktningsfullt struntat i det.

Det i sin tur ger stående ovationer i parti och minut. Inte bara i finalens ”Guldet blir till sand”.

In med ”I love musicals” i ett mer intimt format och jag kommer bli fullständigt knockad.

Nu är jag bara lite larvigt, lyckligt groggy efter en lyckad helkväll.

I love musicals, Ullevi 17 juni 2017 (hämtat från programmet):

  1. Everybody says don’t (Anyone can whistle) – Peter Jöback
  2. Om livet vore en schlager (från Tony Awards) – alla
  3. Ouvertyr – Stockholm sinfonietta
  4. Medley från My fair lady (Kan inte engelsmän tala rent?/Det vore välan f’r underbart/Med en gnutta flax/En enkel vanlig man/Vänta ni, Henry Higgins/Den spanska räven/Du gjorde’t/Gör det!/Lovsång till mannen/Utan er/Jag vande mig så småningom/Jag kunde dansa så) – Helen Sjöholm och Tommy Körberg
  5. Måste ha något eget (Gipsy) – Peter Jöback, Tommy Körberg och Helen Sjöholm
  6. Big spender (Sweet Charity) – Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen med ensemblen
  7. Hair-medley, Aquarius och Let the sunshine in (Hair) – Peter Jöback, Tam Mutu, Helen Sjöholm, Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen, Tommy Körberg, ensemblen samt Performing Art School
  8. Why god why (Miss Saigon) – Peter Jöback
  9. Cool/America och The quintet (West Side Story) –  Peter Jöback, Tam Mutu, Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen, ensemblen samt Performing Art School
  10. Du måste finnas (Kristina från Duvemåla) – Helen Sjöholm
  11. You’re nothing without me (City of angels) – Peter Jöback och Tommy Körberg
  12. Anthem, Mountain duet och You and I (Chess) – Tommy Körberg, Peter Jöback, Helen Sjöholm och vokalensemblen

Mellanakt

13. När jag faller (Livet är en schlager) – Peter Jöback och Helen Sjöholm

14. Music of the night (the phantom of the opera) – Tam Mutu och Peter Jöback

Akt 2

14. Kander & Ebb-medley (I don’t care much, Not honey rag/Willkommen, Cabaret, All I care about is love, All that jazz och Kiss of the spider woman) – Peter Jöback, Helen Sjöholm, Tommy Körberg, Mo-Anne Dionisio, Scarlett Strallen och ensemblen

15. Don’t cry for me Argentina (Evita) – Helen Sjöholm och vokalensemblen

16. The phantom of the opera (The phantom of the opera) – Emmie Christensson och Peter Jöback

17. Til I here you sing (Love never dies) Tam Mutu

18. Defying gravity (Wicked) – Ma-Anne Dionisio och Scarlett Strallen

19. Glitter and be gay (Candide) – Scarlett Strallen

20. Luck be a lady (Guys and dolls) – Peter Jöback, Tam Mutu och ensemblen

21. My favorite things (Sound of Music) – Tommy Körberg

22. Bortom sol och måne (Hjälp sökes) – Helen Sjöholm

23. Come what may (Moulin Rouge) – Peter Jöback, Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen och vokalensemblen

24. Getshemane (Jesus Christ Superstar) – Peter Jöback

25. Who’s that man? (The witches of Eastwick) – Peter Jöback, ensemblen och vokalensemblen

26. Bring him home och One day more (Les Misèrable) – Tommy Körberg, alla

Final

27. Guldet blev till sand (Kristina från Duvemåla) – Peter Jöback

28. You’ll never walk alone och Climb every mountain (Carousel/Sound of Music) – alla

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s