Ed Sheeran överraskar

Konsert

ED SHEERAN

!!!!

Enmansshow. Ed Sheeran är, nästan, ensam på scen när han förtjänstfullt underhåller. Foto: KAI MARTIN

Ullevi, Göteborg

Publik: 67383 (utsålt)

Bäst: ”Shape of you” är smittsamt bra.

Sämst: Anonymiseringen av medmusikerna.

Fråga: Hur kommer Ed Sheeran till och från scen…? Ett trick värdigt Joe Labero.

Låtlista, Ullevi 10 augusti 2022

Om någon på sent 60-tal hade berättat för den framgångsrike gatumusikanten Don Partridge (1941–2010), som under en tid bodde i Sverige och bland annat spelade på Kungsgatan i Göteborg, att en kollega 50 år senare skulle fylla arenorna med tiotusentals i publiken… ja, då tror jag att han hade slagit bort det som ett skämt.

Men till skillnad mot Don Partridge, som ju bland annat fick en hit med ”Rosie” 1968, har ju Ed Sheeran lämnat gatan och pubscenerna för något mycket större. Ja, hans karriär är på en gång smått osannolik och förklarlig. Förklarlig för att han är en jäkel på att skriva låtar som etsar sig fast. Han sjunger med brett register med en röst som har karaktäristik och hans låtar spänner över genrer som powerpop, singer/songwriterstuk, r’n’b, rap, latin… ja, som ni förstår, väldig mycket.

Med sin looppedalteknik skapar han musik som få andra och att han dessutom kan underhålla en månghövdad publik är speciellt. Han förklarar pedagogiskt för nytillkomna besökare till Ed Sheerankonserter, att det är han och hans instrument som tillsammans med pedalerna gör musiken. Jo, ja, nja. Nog finns där lite inslag av förinspelade trummor och någon pianomelodi emellanåt.

Nej, att jobba med en looppedal, det vill säga på scen spela in det han spelar för att under gång addera melodier, riff och stämmor, är inte unikt. Det har gjorts förr och det kommer göras igen. Men att gå från mindre scener till arenaturnéer är Ed Sheeran ensam om.

Visst. Det kan emellanåt bli en smula statiskt. Men för mig, som begår Ed Sheerandebut gällande konsert (ja, jag missade 2018 i Göteborg), är det en förbluffande underhållning som jag bjuds.

Det av flera orsaker.

  1. Scenbygget. Med scenen centralt placerad bjuder Ed Sheeran in publiken från alla håll. Med masterna, som bland annat håller de väldiga plektrumen som också är videoskärmar, får man visualiseringar som både visar artisten på scen, men som också smyckar extra lullull och videosnuttar. Scen snurrar emellanåt som en vinylskiva (utan pickup) med tre (om jag räknade rätt) looppedalstationer förutom den som står centralt placerad på det höj- och sänkbara podiet. Hastigt räknat vet jag bara några få artister som använt centralt placerade scener i arenasammanhang: Whitney Houston (vid publikrekordet på 14606 i Scandinavium 29 maj 1988, Justin Timberlake 25 juni 2007 i samma arena, Prince, som jag såg i Johanneshov under ”Lovesexy”-turnén 1988) och U2 360-gradersturnén, som landade i Ullevigrytan sommaren 2005.
  2. Låtlistan. Ed Sheeran visar upp sin bredd som låtskrivare – och sångare – och kan förvandla Ullevi från allt till en stund vid lägerelden på stranden till vilt röj på klubben eller en kväll med en talangfulle singer/songwritern på puben.
  3. Närheten. Han har ett tilltal till sin publik där han bjuder in var och en. Visst, han kan emellanåt kännas lite forcerad i sitt mellansnack. Samtidigt framställs han som ödmjuk med vetskap om just det osannolika (men förklarliga) i hans karriär.

Listigt scenbygge. Den centralt placerade scenen bjuder in publiken runt om i arenan. Foto: KAI MARTIN

Ed Sheeran är möjligheternas man och visar att det går att göra det mesta ensam på scen. Visst. Efter tre kvart, ungefär, bjuder han upp ett gäng musiker (placerade på sidoscener), men de tillför ärligt talat inte så mycket och de presenteras vid förnamn och skickas snabbt ut i anonymiteten efter förrättat värv. Svenske rapparen 1. Cuz gästar på ”2step” logiskt efter medverkan på remixen av låten som kom i våras. Tidigare under kvällen gästade också violinisten Tina Keys på ”Galway girl”.

Men det är Ed Sheerans kväll ensam, hans onemanshow är överraskande underhållande. Fast det är klart, komma med fyrverkerier och eld efter Rammsteins tre spelningar på arenan blir mest som knallpulver och småfisar. Det krutet kunde han gott och väl ha besparat oss.

1. Tides

2. Blow

3. I’m a mess

4. Shivers

5. The A team

6. Castle on the hill

7. Don’t

8. Give me love

9. Visiting hours

10. Own it/Peru/Beautiful people/I don’t care

11. Overpass graffiti

12. Galway girl

13. Thinking out loud

14. Love yourself

15. Sing

16. Photograph

17. 2step

18. Perfect

19. Bloodstream

20. Afterglow

Extranummer:

21. Shape of you

22. Bad habits

23. You need me, I don’t need you

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s