Drabbande ömhetslängtan

Teater:

EFTER FEDRA

Stark monolog. Lisbeth Johansson visar att ensam är stark i ”Efter Fedra”, som gästspelar på Hagateatern. Foto: KEVIN CHANG

Hagateatern, Göteborg, gästspel 16, 17 och 18 maj 2022

Regi: Hanna Nygårds 

Medverkande: Lisbeth Johansson 

Medverkande röster: Agneta Ahlin, Anna-Carin Franzén, Pia Oscarsson, Inger Gawell, Vanja Blomkvist

Ljusdesign: Jacob Willén 

Ljuddesign: Sabina Wärme 

Scenograf: Anne Hellandsjö

Att Göteborgsskådisen Lisbeth Johansson ensam kan fylla en scen vet vi som haft förmånen att se henne i ”Stalins mamma” och ”Moa om Moa”. Monologer som blir skarpa, intensiva och direkta tack vare hennes skådespelarkonst. Det är inte alla förunnat att bära den där timmen på scen, få den att glöda och följa dynamiken, låta repliker vila eller avlossas med precision.

”Efter Fedra” är nyskriven och uruppfördes nyligen i Stockholm. Den är ett slags samarbete mellan regissören Hanna Nygårds tillsammans med Lisbeth Johansson och ett tiotal äldre kvinnor i en spegel av Euripides. Intervjuer, eller kanske snarare samtal, med kvinnor mellan 60 och 90 år blandat med repliker från den grekiska tragedin ”Fedra” har gett en föreställning som är inkännande, ömsint, sorglig och fantastiskt rolig. Kvinnors – ja, kanske till och med människors – längtan efter ömhet, hudnära eller/och sex som äldre är i fokus.

Lisbeth Johansson har ett direkt tilltal. Är öppen mot publiken oavsett om det är i repliker eller sitt elastiska kroppsspråk. Hon är snabb att bjuda in och bjuda ut. Skratten är lika omedelbara som igenkänningsfaktorn. Från start strösslas känslorna oavsett om det handlar om styrka eller sårbarhet. Åldern som hot eller tillgång. Lusten som given eller som något förfluget, drömskt från då.

”Efter Fedra” vågar ta avstamp från humorn med samma självklarhet som allvaret. Den fina fernissan krackelerar till förtvivlan, självförtroendet rämnar efter hand och självkänslan störtdyker. Känslorna kommer på en och samma gång och vänder lika snabbt uppåt igen. Allt detta balanserar Lisbeth Johansson med ackuratess och stor scennärvaro.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s