Humoristisk i nyskriven opera

Opera

SCENER UR ETT POLYAMORÖST ÄKTENSKAP

Utmanar. ”Scener ur ett polyamorös äktenskap” utmanar både musikaliskt innehåll. Foto: OLA KJELBYE

Atalante, Göteborg.

Göteborg är en kreativ stad. Åtminstone scenkulturellt. I våras presenterade paret Martine och Jenny Schaub sin utmärkta musikal ”Silverhjärtats hemligheter”, som gav mersmak. Paula af Malmborg Ward sitter med sitt nyskrivna verk, operan ”Mytomania”, som redan skulle haft sin premiär på Göteborgoperan. I helgen, på samma scen, har musikalen ”Kärlek skonar ingen” premiär med musik baserad på Håkan Hellströms musik och texter. Som ett axplock på den kreativitet som når utanför kompositörs- och författarrummen.

Klas Abrahamssons (libretto) och Marie Samuelssons (musik) är ett annat exempel. En nyopera som såg dagens ljus under en blinkning till premiär i våras inför allt för få, som nu – under allt för kort speltid – åter sätts upp på Atalante.

Det är en sprakande föreställningen i Gunilla Johansson Gyllenspetz regi, som utmanar i såväl berättelse som musik. Det är det lilla operakompaniet Man Must Kings tredje beställningsverk på scenen med kompaniets egna producenter i de ledande rollerna.

Libretto vill låta alla vara med i det polyamorösa äktenskapet som publiken omedelbart får inblick i. Här vankas födelsedags för ett barn som har tre föräldrar. Förväntningarna är stora. Men snart krackelerar tresamheten mellan Anne (Amanda Flodin), Johan (Karl Peter Eriksson) och Marie (Nina Ewald) i ifrågasättande och tveksamheter. För vad händer när treenigheten hotas med att en kommer ut som heterosexuell monogam, som Anne…?

Det skulle kunna vara lätt att tramsa bort ämnet, att vara raljant och överdriven. Men föreställningen balanserar humorn med allvaret i temat. Samtidigt är den skämtsamma tonen kanske också den ventil som behövs för att ta in det komplexa alla infallsvinklar som ”Scener ur ett polyamoröst äktenskap” bjuder.

Mezzosopranen Amanda Flodin bjuder upp och in i både dramat och komedin. Barytonsångaren Karl Peter Eriksson och sopranen Nina Ewald stämmer villigt in. Ja, det är nyopera, som alltså också är en utmaning musikaliskt för den ovane (läs undertecknad), där jag tycker att det atonala jagas till förfång för melodi. Men…! Musiken greppar med kraft, arrangerad för slagverk, cello och klarinett, och uppmanar till ständig uppmärksamhet. Det är förvisso inte svårt. ”Scener ur ett polyamoröst äktenskap” är, en färgstark, utmanande föreställning.

Scener ur ett polyamoröst äktenskap (spelas t o m 10 oktober):

Libretto: Klas Abrahmasson

Musik: Marie Samuelsson

Regi: Gunilla Johansson Gyllenspetz

Scenografi/kostym: Martin Eriksson

Ljus: Christoffer W Fogelberg

Mask: Linda Boije af Gennäs

På scen – Man Must Sing: Nina Ewald (Marie), Amanda Flodin (Anne) och Karl Peter Eriksson (Johan).

Orkester – Gageego!: Jonas Larsson (slagverk), Gustav Wetterbrandt (klarinetter) och Frida Bromander (cello).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s