Ekon från förr – i nu- och dåtid

TT Reuter: 4

Jag hade ju förmånen att befinna mig i något slags kreativt epicentrum sent 70-tal och vidare in i 80-talet för att fejda ut i den senare delen av den dekaden. Jo, Kai Martin & Stick! återuppstod 2013 och fick ytterligare några ljuva år på scen, i studion och med [utan titel] som resultat 2016 innan vid drog ett lock över verksamheten i augusti 2019. Då hade vi mer eller mindre, i tid räknat, varit verksamma i lika hög grad som från starten 1 april 1978 till 10 augusti 1985.

Med den puls som vi befann oss i 1978 fanns det ju andra kreatörer, där vi kanske mest räknade in vänskapen hos ett band som TT Reuter, som vi i bandet tjusades av under Slottsskogsfestivalen i augusti 1979. Peter Ivarrs drivande, närmast galopperande, säregna basspel tillsammans med Peter Strauss så effektiva trumspel med spel på virvelkaggen utan att ha sejarmattan spänd. Till det redan då Peter Puders episka gitarrspel med Henrik Venants sång omvälvd av mysticism. Bandet gjorde två studioalbum – ”Kontroll av den udda guden” som är klassiker och inräknat liveplattan blev det tre LP under karriären 1978–1981. Henrik Venant gick vidare till band som Pojken Med Grodan I Pannan och Underjordiska Lyxorkestern, där även Peter Ivarrs ingick. Han gick senare, tillsammans med Peter Strauss till Cortex för att bli en del av Reeperbahn innan hans korta liv ändades blott 23 år gammal 1983. Peter Puders förenades med Commando M Pigg och fick en fin karriär där.

TT Reuter fjärde album har precis kommit.

TT Reuter återförenades 2010 för sporadiska spelningar, men 2016 började bandet spela in det som nu kommit att bli comebackalbumet ”4”. Dessvärre har plattan blivit något av gruppens svanesång. I september 2017 försvann även han ur tiden. Inspelningarna hade, som sagt, gjorts och ur den smärtsamma saknad uppstår bandets säregna musik. ”4” är sju spår långt med omissigenkänlig musik, Henrik Venants osvikliga mysticism, det drivande kompet och Peter Puders gitarrspel som tar oss ut till de stjärnor i den himmel där han nu bor. Det är vackert, sordinerat och sorgligt med en vemodston som om resultatet redan var givet.

Musik med ekon från förr nu.

Besökarna: 1979

Besökarna rörde sig ju i TT Reuters härad i Lund/Malmö från 1978 till 1979 anförda av Klippanbandet Kriminella Gitarrers sångare Stry Terrarie. Han som tyckte att den nordskånska orten var för trång själsligt och flydde till kreativa Malmö/Lund. Besökarna var sprängkraft. Psykedelia omfamnad av punkens energi eller om det var tvärt om. Bandet larmade och tjusade som få. Jag hade glädjen att se gruppen på Sprängkullen i mars 1979 och trots att jag var halvt utslagen efter att, av misstag, fått en framtand utskallad blev jag knockad av Besökarnas kraft, energi, melodiska stök och starka profil. Det blev aldrig något album då, men singlarna ”Anna Greta Leijons ögon””31 timmars skräck” och ”Kamikaze”/”Discobranden”/”Tågbangården” samt kassetten ”Besökarna på klubb Kashban”. När nu Rundgång Rekords samlar bandet på vinyl för LP:n ”1979” med restaurerat material skickas jag effektivt tillbaka till energi då när Stry Terrari skapade sitt eget musikaliska kaos tillsammans med Mats Gustavsson, gitarr, Anna Gustavsson, orgel, Binkie Liljegren, trummor, och Henrik Cederberg, bas. Den sistnämnde som sedan flyttade till Göteborg och i mars 1982 blev en väsentlig del i Kai Martin & Stick! fram till slutkonserten i Slottsskogen 10 augusti 1985.

Annika Irene: Chaos is my regularity

Som Annika Blennerhed var hon en självklart musiker, profil och kreatör i det göteborgska musiklivet i punkkretsar i slutet av 70- och 80-talet. Men hon var för rastlös att stanna bakom trummorna och hamnade längre fram. Med sitt fina debutalbum ”Light of love” fick Dorothy Parkers texter utrymme till Annika Blennerheds kompositioner. Jazzpop med egg, snyggt arrangerat och framfört sobert, elegant och slipat. Det blev mer musik, men när barnen (bland andra sonen Albin Lee Meldau) kom gjorde hon valet; barnen först, musiken på vänt. Det har blivit några comebacker sedan dess. Men som Annika Irene ”Chaos is my regularity” är det i både bekant och ny skepnad. Tillsammans med textförfattaren Linda Schenck har hon gjort musik ur en mogen kvinnas perspektiv. Ja, det går att höra Annika Blennerhed från då från 1985 och framåt, men här är år adderade, den vassa eggen är inte lika skarp, konturerna i musiken lite försiktigare. Men fortfarande är det sobert, engagerat och elegant med en röst som pockar på uppmärksamhet.

The Budokan: Katana

Personligen är jag i något av en kreativ dvala. Kanske för att skrivandet i jobbet tar energin. Kanske för att inspirationskällan väntar på sitt flöde. För min vän sedan gymnasietiden, den säregne, förtjusande och högst personliga Gomer Explensch är det annorlunda. Han bor sedan åtta år i Orsa och är där medlem i punkbandet the Budokan. Stökig musik med driv, iver och personlighet. Gomer Explensch profilerade ju sig i Kai Martin & Stick! som expressiv saxonist. I the Budokan är han sångare, som tillsammans med Håkan Tapper, trummor (tidigare Sune Studs och Grönlandsrockarna), gitarristen John Blaklogos (tidigare Stockholmsbandet Klara Kluck Rockers) utgör stommen med the K på bas och Flix Gotem Trix på gitarr. Åtminstone ser det ut så på gruppens debutalbum ”Katana”. Här handlar det om progressiv punkrock. Alltså musik som vågar gå utanför de givna ramarna i genre, men som också håller hårt på punkens uttryck i form av energi, fart, engagemang och attityd.

Gothenburg Rare – demos, outtakes and other projects 1986–1990

När Kai Martin & Stick! kastade in handduken 1985 startade två projekt; dels Parad, inledningsvis ett coverband med postpunkmusik på repertoaren, dels Paria, en syntduo tillsammans med Joakim Thedin. Den sistnämnda hade lämnat hemstaden Trollhättan för den kittlande kreativa verkstaden Göteborg och lät sig villigt slukas av stadens virvlar av möjligheter, oavsett om det var för att starta band eller hänga på svartklubbar som Draupner för att se band. Joakim Thedin knöt kontakter med de flesta på ett oförskräckt sätt. Mig raggade han upp på Errols (eller var det svartklubben Karelia i samma lokaler) genom att flörta med hockey. Han började, efter den inledande bekantskapen, att spela i den hockeyklubb jag lirade i. Allt i akt och mening för att vi sedan skulle spela musik ihop. I sin studio i gamla Sam-skolan på Övre Husargatan, där nu Handelshögskolan har sina nybyggda lokaler, hade han sitt kreativa näste och också en bandspelare – en fyrakanals Clarion XA-5500/XD-550. En exklusiv pjäs som fick tjäna väl i ett antal demoinspelningar. Inspelningar som länge legat i träda, men som genom en gynnsam renovering av maskinen nu har väckts till liv. På ”Gothenburg rare” har Joakim Thedin samlat sina ”finest” och tillsammans med Magnus Nyberg gjort ett styvt jobb med att få fart på materialet. Här samsas tolv artister/band från olika genrer och uttryck förenade i 80-talets estetik. Det är charmigt och helt klart är att Joakim Thedin mig helt ovetandes också slagit klorna i Kai Martin & Stick!:s avhoppade gitarrist (1983) Peter Bryx. Med två bidrag – The Governments ”Love as the ashes” och the Idiots ”Down in the sewer” – visar han hur det var nödvändigt att kliva av det bandet som han och jag bildade 1978. Två var för sig skilda bidrag som tillsammans bildar toppen av de fina glitter av låtar som presenteras. Här finns också Freddie Wadling, som med ”Heartbeat”, som också getts ut som singel. En rockosande, typisk Wadlinglåt som visar på hans särart och kraft. Jo, Paria finns också med med ”Regn av kyssar”, där, förutom Joakim Thedin på syntar, också Jörgen Cremones, gitarr, och Tomas Markebro, bas, bidrar till de stora svepande känslorna. Musik från en härligt pretentiös tid.

En kommentar

  1. Bjarne Sjöström · mars 12

    Underbart att läsa om Göteborgs moderna musikhistoria. Det är inte allt man vet.

    Gillad av 2 personer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s