Skruvad repris – nu ännu bättre

Buskis

STULEN KÄRLEK

!!!!

Stulen Kärlek_B3_5092

Hysteri. Jojje Jönsson, Mikael Riesebeck och Anna Carlsson vet hur man skruvar en replik rätt in i krysset. Foto: BO HÅKANSSON

Vallarnas friluftsteater, Falkenberg

Publik: Snudd på utsålt (maxkapacitet 1635).

Bäst: Mikael Riesebecks överspel är alltid underbart underhållande.

Sämst: Första akten, som blev lite seg.

Fråga: Är det inte lite vågat att ta upp en 15 år gammal favorit för omtag…?

Årets uppsättning har drabbats av något som kan liknas vid falsk marknadsföring; med Stefan Gerhardsson på scen och Krister Classon som manusförfattare skulle det ge ett slags återförening av Stefan & Krister. Nå, det har väl gått så där med den saken. Ja, Stefan Gerhardsson är på scenen. Men manuset är mer än 15 år gammalt och ”Stulen kärlek” alltså en repris på något gammalt.

Inget fel med det. Så fungerar branschen, oavsett om det är Shakespeare, Norén, Ibsen eller Classon. Men Stefan & Krister är det alltså inte.

Nu spelar det ingen roll. Manuset klarar sig utan de svenska humorlegendarerna. Ja, kanske till och med bättre än då, med en uppfriskad, ibland överförfriskad, text blir det fart på spelet.

Stulen Kärlek_B3_5354

Skruvat. ”Stulen kärlek” är bättre nu 15 år senare. Foto: BO HÅKANSSON

Mikael Riesebeck återvänder till sin roll som den godhjärtade tjuven och hamnar omedelbart i knipa i det strulande äkta paret (Anna Carlsson och Mikael Ahlberg) lyxuösa villa. Försäkringsmäklaren i form av Jojje Jönsson gör entré och tempot kan genast skruvas upp bland alla givna och ogivna förvecklingar. Det kunde, rent humoristiskt, räcka med det, men  på dörren ringer de nya grannarna i form av Stefan Gerhardsson och Siw Carlsson ( den rollen som Laila Westersund gjorde vid premiären på Lisebergsteatern 2004). Där handlar det knappast om en tempojhöjning utan precis tvärt om. Ett fenomenalt grepp där Stefan Gerhardsson, som alltså gör otippad scencomeback, förvandlar sin roll till en sävlig karaktär som hänger på replikerna som om han har tappat dem, suger ut tystnaden och skapar en humor som går i slow motion. Raffinerat och, faktiskt, oerhört roligt. Siw Carlsson är hans hustru som med sedvanlig beschäftighet driver med den stackars hunsade maken. Det kan inte bli bättre.

Stulen

Långsamt. Stefan Gerhardsson går på slow motion mot Siw Carlsson rappa repliker.

Foto: BO HÅKANSSON

Anna Carlsson står för balansen, men har också effektivt bett i sina repliker. Mikael Ahlberg gör sin roll av den dryge sprätten med stil, han som har allt, men med sin överlägsenhet riskerar det mesta.

Här är männen tafatta eller för mycket, kvinnorna drivna, om än fast i klassiska kvinnofällor. Koncept som passar i denna farsartade buskis, även i den moderna, nyfunkismiljön som scenograferna Marianne och Peter Dillberg. Efter år av somrig folkhemslycka på scen på Vallarna är det både djärvt och på pricken.

Det här är buskis som inte vilar på lagrarna, som har ett högt drivet tempo och som lyckas skruva den 15 år gamla pjäsen rätt upp i krysset.

Stulen kärlek, pemiär 30 juni.

Manus: Krister Classon.

Regi: Pär Nymark.

Scenografi: Marianne och Peter Dillberg.

Dekorbygge: Ljus & dekor i Halmstad.

Kostym: Marianne Lunderquist.

Smink/mask: Tiina Bengtsson.

Ljud: Stellan Bengtsson.

Medverkande: Siw Carlsson, Jojje Jönsson, Stefan Gerhardsson, Mikael Ahlberg, Mikael Riesebeck och Anna Carlsson.

Spelas till och med 11 augusti för att senare i höst åka på turné.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s