After Work – stramt jobbdrama

Ola Kjelbye

Lisa Lindgren och Carina Broberg har det tufft på jobbet. Foto: OLA KJÆLBY

”Profeten i Västra Götalands län” blev en mindre lyckad föreställning av Sofia Fredéns pjäs på Göteborgs stadsteater. Inte bara för att Peter Apelgren i huvudrollen kollapsade precis efter premiären, utan kanske mest för att detta nyskrivna drama helt enkelt inte höll måttet. Med hennes ”After work”, som nu spelas på Studion på samma teater, är det bättre ordning på scenerna.

Det är ett stramt spelat kammardrama mellan de fem kvinnliga skådespelarna på scen. De gör alla entré i tur och ordning, strikt koreograferat, som ett slags presentation av rollerna, till Julee Cruises låt ”Floating” (minns hennes sång i ”Twin Peaks”), en låt som blir som ett psykotiskt tema i pjäsen.

Alex Tarragüel Rubios scenografi och kostym är enkel och effektiv, precis som Nora Nilsson handfast regi. Det är ett pressat drama på knappt en och en halvtimme som innehåller maktspel, rädsla och absurd humor med inslag av den jobbutslagning som pågår i Sverige, ja, kanske västvärlden, just nu.

”After work” blir ett drama utan vinnare, men blir i förlängningen en föreställning som väcker frågor och debatt. Det är starkt så och kvintetten Carina BobergAnna Granquist, Martina Käll (som ersatt Josefin Neldén efter jul), Mia Höglund-Melin och Lisa Lindgren gör skärva och skarpa porträtt av kvinnorna i hierarkin på en arbetsplats försatt i kris.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s