Dryckenskapens påträngande galenskap

Teater:

HERR PUNTILA OCH HANS DRÄNG MATTI

Ola Kjelbye

Med aldrig sinande törst. Lisa Lindgren som suputen herr Puntila, vrider ut och in på sig i en fantastisk prestation. Foto: OLA KJELBYE

Av: Bertolt Brecht och Hella Wuolijoki.

Översättning: Alf Henrikson.

Regi och scenografi: Pontus Stenshäll.

Mask: Ingela Collin.

Komposition: Simon Steensland.

Scenografi/kostym: Richard Andersson.

Ljus: Max Mitle.

Ljud:Karin Bloch-Jörgensen.

I rollerna: Lisa Lindgren (herr Puntila), Ika Nord (Matti), Hannah Alem Davidson (Eva), Emil Ljungestig (attachén, telefonist, Röde Hasse), Lasse Carlsson (domaren), Nina Dahn (Laina, apoteksfröken), Frida Linell (lagårdspigan, Fina, fru Gyllenstjärna), Marie Delleskog (kyparen, Langar-Emma, Den klene, prästen) och Johan Hafezi (veterinären, en arbetare, advokaten).

Kanske är det åldern. Men berusning på scen, spelad sådan, skapar inte komik utan förtvivlan. Jag är inte oförstående inför när humorn spiller över ju mer herr Puntila dricker. Men mest ser jag tragedin. För det börjar drickas i en rasande fart ur baginboxar så snart ridån går upp och ingen kan dricka med den glupande, desperata törst som herr Puntila.

Förrvisso är Marie Delleskog något slags presentatör av denna Pontus Stenshälls iscensättning av Bertolt Brecht och Hella Wuolijokis pjäs från den tyske pjäsförfattarens period i Finland under andra världskriget. Men det är Lisa Lindgrens skådespel. Hon är närvarande nära nog hela tiden och på ett fullkomligt dominerande sätt. Hon är berusning, sludder och raglande, balanskonstnär som får publiken att kippa efter andan. Hon är fysisk, diabolisk och dryckenskapens pendlande mellan en dr Jekyll och en mr Hyde.

Visst har Pontus Stenshäll redan i reklamen presenterat hennes Puntila som en Donald Trump. Så blir det också i första scenen med den amerikanska flaggan som en gigantisk fond till den av stora legoklossar byggda scenografin. Lite övertydligt. För Lisa Lindgrens kostym är trumpsk, lite för stor, en säckig, illasittande vit skjorta och en alldeles för lång, röd, illa knuten slips och till det en frisyr som har sin egen blonda signatur. Jaja, vi fattar.

Men Lisa Lindgren försitter inte chansen. Hon spelar ut utan att spela över. Är tragisk i sin gestalt, som om hon i smyg – eller oförblommerat – studerat alkoholens destruktiva kraft. Hur som är det rasande och plågsamt skickligt. Det är dryckenskapens galenskap och patriarkens regler med en grab ‘em by the pussy-filosofi.

Motpolen är den förnumstige drängen Matti, som i Ika Nords gestalt blivit chaufför i något slags Chaplinfigur (långt mycket mer utstuderat i reklamen för pjäsen). Här arbetar hon mer med pantomim än replik. Skapar en eftertänksam roll, men som också fogar sig och duckar för den lynnige Puntila.

Men här haltar det en smula mellan Lisa Lindgrens furiöse Puntila och Ika Nords försiktige Matti, så att någon balans dem emellan aldrig uppstår.

Ola Kjelbye

Ensemblen kämpar. Men det är Lisa Lindgrens show från start till mål. Foto: OLA KJELBYE

Ensemblen kämpar med sina roller, men hamnar i skuggan av just dessa två. Förutom då Emil Ljungestig, Nina Dahn, Marie Delleskog och Frida Linell får sin stund i rampljuset som försmådda fästmöer. Till karaokesång blir det en tröst för tigerhjärtan och med sång hellre än bra – förutom för Frida Linell, men så är hon också från musikalprogrammet på Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Jo, det är förstås, som det anstår ett skådespel av Brecht, mycket musik och samtidigt en del scentekniska överraskningar där en del övergångar är förbluffande.

”Herr Puntila och hans dräng Matti” är kanske skojfrisk om patriarkatets sorgliga kraft. Men kanske än mer en pjäs om alkoholens sorgliga fördärv, dock lämnas man utan något slags sensmoral eller svar. För alla ser att herr Puntila super, men ingen frågar varför.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s