Jazz är farligt är trevligt

Elena Smon Wolay är inte bara en dj av rang utan en utmärkt, nyfiken och ivrig arrangör.

När hon så syr ihop minifestivalen Jazz är farligt på Lisebergs Taubescen blir det både en utmaning och en resa i musikens brokiga och intensiva värld. Hon har ett rikt kontaktnät och förstår att utnyttja det.

Namnet är, med godkännande, taget från Lundamusikern, producenten och arrangören Henrik Venants samlingsalbum och klistermärkesattack under punkeran; ”Punk är trevligt” och ”Jazz är farligt” var, hur märkligt det än kan låta, irriterande i en konform värld.

Det är med utgångspunkt från detta som Elena Smon Wolay vill göra sin festival. Det ska reta sinnena, inte vara för bekvämt, utmana, behaga, roa och konfundera.

 

Hellre än bra. Foto: KAI MARTIN

Joakim Åhlund från Caesars och Teddybears har tillsammans med Jockum Nordström ett jazzprojekt. Det känns retro inte bara i kläderna. Musiken spinner kring tv-teman à la 60/70-tals deckare, spacade gitarrsound, rytmer, saxofoner/basklarinett, flöjter, keyboard. Men där det ska bli funky blir det oftast bara stelt och osvängigt. Känslan är att bandet heller inte haft så mycket tid till tillsammans, för lyckan är så oväntad när varje låt når sin final. Det låter helt enkelt hellre än bra.

Dansk dynamit. Foto: KAI MARTIN

Danska kvintetten Selvhenter är skoningslösa i sitt uttryck. Jaleh Negari och Anja Jacobsen på trummor, trombonisten Maria Bertel, saxofonisten Sonja LaBianca och Maria Diekmann, violin utmanar musiken in i minsta detalj.

Med repetitiva rytmer, oljud och dissonanser skär musiken genom ljudbilden. Instrumenten jobbar mer efter rymt än ekvilibrism. Spelas det solo är det med effektpedalerna som instrument och de är i legio och utnyttjas friskt.

I sina mest samlade ögonblick hittar jag spår hos King Crimsons med experimentella eskapader. Det är musik att bli utblåst av, på ett friskt sätt.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

En vit panter. Foto: KAI MARTIN

Med en vän framtoning och tillsammans med hastigt inkallade pianisten och improvisatören Harald Svensson kan skenet bedra gällande John Sinclair. Men hans historia är berikande och spännande. Eller vad sägs om att han arbetat som manager för MC5, det politiserade garagerockbandet från Detroit, eller att han varit White Panther Partyaktivist och politisk fånge.

 Nu spinner 76-åringen som en katt när han läser sin poesi. Det är hyllningar till John Coltrane och Thelonious Monk och med texter som han mjukt sjunger fram utan att ta en ton.
Sork
 Underground med Sork. Foto: KAI MARTIN
Göteborgsbandet Sork är en expressiv överraskning. Musik som spunnen ur ett möte mellan postpunk tidigt 80-tal och den tyska krautrockscenen ett decennium tidigare bjuder på kraft och energi.
Basisten Helena Engarås är skoningslös i sitt repetitiva spel på sin vackra Hagströmbas som ljuder oskönt utmanande och punkigt. Pontus Torstensson har tillsammans med henne ett tungt ansvar att hålla musiken samman, men gör det med ett både lyriskt och drivet spel. Så till detta keyboardisten Petrus Fredestads försiktiga ljud förstärkta av wha-whapedalen till funkiga kaskader och sångerskan Magdalena Ågren. Hon nöjer sig inte med sitt Nicolika uttryck i sången utan använder sin strykbräda (!) som är fylld av allehanda ting för samplings- och keyboardeffekter. Till detta spelar hon trombon med kraft och använder sig av en megafon inte bara för att göra sin röst hörd.
Tufft och omtumlande i sina bästa stunder, men alltid underhållande.
50-årsjubilarer. Foto: KAI MARTIN
Amon Düül firar i år 50 år som grupp, vilket samtidigt är en sanning med modifikation. Bandet har två upplagor och den som gästar Jazz är farligt är Amun Düül II. I dessa två upplagor finns det dessutom en räcka av musiker som kommit in och fallit ifrån.
En gång ett av krautrockens viktigaste band. Nu lätt bedagade, av förståeliga skäl.
Jo, jag charmas av att musikerna själva vill sätta sin punkt. Så bitvis uppnår bandet effekt och då uppstår en tidsresa tillbaka till tyskarnas krafts dagar. Dessvärre för sällan och den tilltagande kylan och rastlösheten tvingar mig därifrån.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s