”Mephisto” missar målet

Göteborgs stadsteater:

MEPHISTO

Av Klaus Mann

Dramatisering: Ariane Mnouchkine

Översättning: Laura Pape-Buttler

Regi och bearbetning: Pontus Stenshäll

Scenografi och kostym: Jenny Ljungberg

Scenografi och ljus: Johan Bergman

Musik: Simon Stensland.

I rollerna: Fredrik Evers (Henrik Höfgen), Lisa Lindgren (Miklas), Jesper Söderblom (Sebastian Brückner/Juliette), Jennifer Akaka Pettersson (Erika Brückner), Marie Dellskog (Theresa von Herzfeld/Josthinkel), Johan Karlberg (Magnus Gottchalk/Theophile Sarder), Carina Broberg (Myriam Horowitz), Sven-Åke Gustavsson (Otto Ulrich), Rudy Addo (Carola Martin), Victor Ståhl Segerhagen (Knurr/Ludwig), Misagh Sharifian (Alex), Kim Theodoridou Bergquist (Lornez), Maria Pontén (Nicoletta van Niebuhr).

Spelas från 17 september 2016.

Ola Kjelbye

Dåtidens skugga faller även här och nu (på scen Maria Delleskog och Fredrik Evers).

Foto: OLA KJELBYE

Strax innan ridån faller, ja, det kan avslöjas redan nu, hänger hakkorsen tunga i dekoren.

För i Göteborgs stadsteaters uppsättning, regisserad av teaterns konstnärlige ledare Pontus Stenshäll, är den gryende och groende nazismen närvaro skrämmande tydlig.

Det har sin orsak. Inte bara för Klaus Manns roman från 1936 (han, författare, homosexuell och antinazist, son till nobelpristagaren, den store Thomas Mann), som famnar nazismens frammarsch i Tyskland från 1923 till maktövertagandet 1933. Utan för det definitiva eko som romanen och denna uppsättning ger här och nu 2016 i Sverige, i Norden, i Europa, i världen.

Det är med andra ord en angelägen pjäs, som Göteborgs stadsteater startar spelåret 2016 med.

”Mephisto” blir ett slags metateater med en teater i Hamburg i centrum som spelar teater.

Ja, ni förstår, det blir många ut och ingångar som är teaterrelaterade. Det har sina komiska poänger, som snart vrids om till allvar.

I tidens trend ska också teateruppsättningar vidga perspektiven med en allestädes närvarande kamera, som öppnar upp för möjligheter utanför scenen, som om Göteborgs stadsteaters scen inte är stor nog. Så också i ”Mephisto”, där en kamera möjliggör scener även utanför scenen, som sedan projiceras stort inför publiken. Framför allt i första akten är detta knep frekvent. Dock utan att det förhöjer kvaliteten.

Det blir helt enkelt för mycket av det goda och teve eller film ser jag hellre någon annanstans än just på teater. Dessutom är det tydligt att vissa scener helt enkelt skulle må bäst av att genomföras i salongen och inte i teaterns environger.

Jag uppskattar dock utmaningen, men i första akten blir det en tröttande sådan som äter syre. Det gör också att delar av premiärpubliken lämnar i paus.

Synd, för det är, som bekant, inte över förrän den feta damen sjunger.

I andra akten stramas handlingen åt. Karaktärerna, som i första delen är en smula fladdriga, blir tydligare. Kanske på grund av tiden, som är mer stram, mer politisk tydlig och otäck. Men för att det är också då som det stora allvaret sveper in.

Ekon från förr, skrev jag. Men just där blir pjäsen en samklang av den nutid vi befinner oss, med medlöpare, människor som hotas för sina åsikter, där de som häcklar om åsiktskorridorer själva gör den trång. Där utanförskapet växer, polariseringen mellan rika och fattiga öppnats som ett djupt gap, där politiker famlar utan att få grepp om hotet.

I programbladet, mycket ambitiöst för övrigt, står det i texten av Björn Elmbrant nämnt punkter om hur vi ska undvika det rubricerade ”Ska 30-talet hinna i kapp oss?”; 1. Underskatta inte vardagsvåldet. 2. Varning för stereotyper om hur extremister ser ut…

Punkt 4 har rubriken: ”Se upp för politiker som vill samarbeta med extremister”!

Jag inser att programbladet är tryckt innan Jan Björklunds utsträckta hand till det parti i den svenska riksdagen som jobbar mot demokrati.

Ja, ”Mephisto” är brännande aktuell. Men dessvärre faller pjäsens angelägenhet i bristen på fokus, en käftsmäll blir bara en lätt klapp på kinden med en stilla bön om uppvaknande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s